Sista riktiga jobbdagen

Hej! Idag var det den sista riktiga jobbdagen, imorgon är vi lediga och sedan är det bara söndagsjobbet kvar, det är väldigt chill och man blir klar fort.

Även idag började dagen med mockning. Andres kommer tillbaka imorgon så på söndag slipper vi mocka. Efter frukosten mockade vi klart, sopade och tog av hästarna täckena. Sedan var det dags för Séneca's och Caribeño's bad. De skulle få en rejäl omgång med skrubborsten så de var vita och fina tills vi skulle rida. De skulle nämligen ta kort när vi red idag.

Strax efter 1 satt vi i sadlarna för våran sista ridlektion. Vi red fram "inne" i arenan. Sedan gick vi ut i den stora paddocken. Jag red séneca. Han var ganska hög i nacken, men med lite arbete så blev han fin. Det var viktigt att ställa honom ordentligt i höger varv, då han inte gärna ställde ditåt. Vi tränade på det vanliga, öppna, sluta, half-pass. I galoppen tränade vi lite på fattningar, vi skulle göra en halv 20-meter volt, sakta av till skritt vid x (i mitten av ridbanan) för att sedan fatta galopp och byta varv och göra om det igen (man rider som en 8). Sedan skulle vi vända snett igenom och göra ett galoppombyte (flying change). Första gången jag skulle göra galoppombyte använde jag väl lite för lite ben, så bytet blev lite sent. Jag gjorde om det, och då bytte han av sig själv, tredje gången blev det dock bra! Han bytte inte förrän jag bad om det och han bytte när jag bad om det :)

I slutet av lektionen fick vi testa på, först passage. Passage är som en väldigt väldigt samlad trav. Hästen tar stegen mer uppåt. Det var en oerhört härlig känsla att sitta på honom när jag gick i passage! Man blev helt glad inombords!

Sedan var det dags att prova spansk skritt, Sénecas speciallitet! ;) Han tycker det är väldigt roligt att göra det, så han gör det gärna även då han inte ska göra det. Även detta var väldigt roligt att få testa på! På honom var det inte direkt svårt. Det svåraste var att få honom att gå framåt med större steg. Det ser ni på videon jag kommer lägga upp här. Jag och emelie ska göra det bredvid varandra.. det var inte lätt att stanna bredvid varandra när Caribeño gick fort fram och Séneca långsamt, hehe!

Eftermiddagen spenderades med att mocka, göra om flätorna i Vagabundo's man, sopa och plocka undan saker. Sedan var vi klara.

Hoppas alla har haft en trevlig dag, och har en fortsatt trevlig kväll!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu