Serbien, dag 2

Hej!

Idag har det vart full rulle! Dagen började med frukost vid 9.00. frukosten var väl sådär.. det smakade väldigt konstigt! Maten här är ganska ammorlunda jämfört med sverige. Exempelvis så saltar vi svenskar maten väldigt mycket, det gör de inte här! Ni skulle känt soppan igår. Jag, emelie, martina och victoria smakade på den och sen, alla bara SAAAALT!! ;) hahah nej men vi saltade den lite. Efter det var den jätte god! Det fanns mycket att välja på men inte jätte mycket som passade min smak.. imorgon vet jag iallafall vad jag ska ta ;) haha

När alla var mätta och belåtna (senast 10 tror jag det var) samlades vi i lobbyn på vårat hotell och väntade på bussen. Dock så var den försenad så vi kom inte iväg förän 11. När vi väntader satt vi och pratade med lisa (svenska lärare) och några andra elever som är med från skolan. De berättade om bl.a. fyllehistorier osv. HAHA

När bussen kom åkte vi till ett fik och fikade lite. Det blev bananasplit och cola för min del. Jätte gott var det! När vi satt där såg vi ett hus, där det var fullt med granliknande växter på kanten på taket. Det såg väldigt roligt ut! Vi såg även en bil som måste vart vääääldigt bra på att fickparkera! Och vi såg även en av de många hundarna som går lösa. Det var väldigt jobbigt att beställa fikat måste jag säga! Menyn stod på serbiska så Isa fick tolka åt oss. - Tur att vi har med henne ;). Vi har även lärt oss ordet tack på serbiska. Det heter Hvala. Men man uttalar det typ Kvala. :P

När vi hade fikat åkte vi till Svenska ambasaden. Det var intressant ;) De hade kort på Kungen och Silvia där inne (kooonstigt va? ^^ ) När vi hade vart där åkte vi till Saint Sava, som är världens största ortodoxiska kyrka. Hahaha det läckte in i bussen och när vi började köra så rann det ner massa på de som satt i sätena bakom chauffören. De fick sitta i gången istället för det var inte speciellt lång bit att köra. Saint Sava, som vi skulle till, är fortfarande inte färdigbyggd än, men de använder en liten del av den redan. Det var verkligen enormt innuti! Jag skulle vilja se den när den är klar! HAHA just det! Det ver typ en duva som flög in i ens huvud!!! Sedan landade den i en grop eller vad man ska kalla det. Fick ett kort på den, den brydde sig inte ens när man tog med blixt.

Efter det åkte vi och åt middag. Vi år på någon restaurang med "typisk" serbisk mat. De har inte någon speciell matkultur förutom att det är mycket kött. Vi fick först MEGA bröd och sallad! Bröden var verkligen gigantiska! haha. Man blev inte så fruktansvärt mätt på dem, men de var goda! Salladen var också god, dock gillade jag inte tomaten :P Vi beställde in olika kötttyper med pommes till på sorta fat så fick man plocka det man ville ha och så.

När vi hade ätit gick vi, genom regnet, till en typ "innomhus marknad" det var proppfullt med stånd överallt! Där inne köpte vi varsitt paraply och sedan traskade vi vidare mot belgrads "gågata" (utomhus). På vägen gjorde vi några stop och tittade på bl.a. ett av regeringshusen (de har inte ett som vi utan flera olika), riksdagshuset, kungahuset (eller vad det nu var. Iaf om typ Obama skulle komma så blir han mottagen där eller ngt sånt). Tillslut kom vi fram till utsiktsplatsen. Det är en väldigt gammal borg, där belgrad bildades. Det fanns en anledning till att borgen byggdes där. På två/tre av sidorna var det nästan som ett stup rakt ner, och längre bort fanns det två älvar/floder/åar whatever. Kommer inte på vad det heter! haha. som mynnar ihop. Därför kunde ingen fiende komma från det håller utan att man märkte det.

Efter att vi hade vart där gick vi till hotellena. På vägen dit stannade vi i en affär och köpte vatten och något att tugga på tills imorgon, då vi ska åka buss i ca 3,5 timmar.

När vi kom hem tog jag och ställde mig i duschen, och sen blev det facebook/datorn ;)
Nu sitter jag här och har äntligen skrivit klart om dessa två dagarna och käkar chips och dricker cola ;D haha


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu